سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رفع وابستگی عاطفی

وابستگی عاطفی

وابستگی عاطفی زمانی رخ می دهد که فرد معتقد باشد برای شاد بودن و احساس کامل بودن به شخص دیگری نیاز دارد. بین عاشق بودن و وابسته بودن تفاوت های زیادی وجود دارد. وقتی در یک رابطه از نظر عاطفی وابسته هستید، احساس می کنید برای زنده ماندن به طرف مقابل نیاز دارید. شما دائماً توجه، حمایت و تأیید آن شخص را می‌خواهید زیرا نمی توانید نیازهای عاطفی خود را به تنهایی برآورده کنید. اگر می خواهید با وابستگی شدید عاطفی و با روش های جلوگیری از آن آشنا شوید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

وابستگی عاطفی چیست؟

وابستگی عاطفی چیست؟

وابستگی شدید عاطفی یک وضعیت روانی است که در روابط اتفاق می دهد، چه با یکی از اعضای خانواده، شریک زندگی یا دوست. وابستگی در چنین افرادی عبارت است از فقدان خویشتن داری و احساس نیاز شدید زمانی که آن شخص در کنار آنها نیست. افراد معتاد نیاز سیری ناپذیری به بودن با کسی دارند که به او اهمیت می دهند و نمی توانند از او جدا شوند.

اگرچه ممکن است مواردی از وابستگی شدید عاطفی موقت وجود داشته باشد اما برای فردی که وابستگی را تجربه می کند، معمول است که الگوی وابستگی را با افراد دیگر در طول زندگی خود تکرار کند. پیامدهای روانی وابستگی شدید عاطفی متنوع است و با توجه به درجه وابستگی و ویژگی های فرد متفاوت است. در بسیاری از موارد، این افراد وابسته به دنبال افراد مسلط، کنترل کننده و مستبد می گردند و در نتیجه خود را در روابط مسموم می بینند. در نتیجه، سلامت عاطفی تحت تأثیر این روابط سمی قرار می گیرد.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی دومینوی هیجانات بر روی لینک کلیک کنید.

علائم وابستگی عاطفی

افرادی که از نظر عاطفی وابسته هستند ممکن است با برخی از این الگوها در روابط خود مواجه شوند:

• نمی توانند تنهایی، فاصله فیزیکی یا عاطفی از فردی که به او وابسته هستند را تحمل کنند، همچنین علائم استرس و اضطراب را به همراه دارد.
• از ترس تنها بودن رابطه را ترک نمی کنند، حتی اگر باعث خوشحالی آنها نشود.
• اغلب نسبت به دیگران خود تخریبی می کنند و احساس می کنند برای شریک زندگی خود یا افرادی که از نظر عاطفی به آنها وابسته هستند، به اندازه کافی خوب نیستند.

اکثر افراد مبتلا به وابستگی شدید عاطفی نمی دانند که به آن مبتلا هستند و حتی ممکن است از پذیرش آن امتناع کنند. وابستگی مانند سایر اختلالات سلامت روان است و نیاز به درمان دارد. به طور معمول، افرادی که از وابستگی شدید عاطفی رنج می برند و از یک متخصص سلامت روان کمک می گیرند، بدون اینکه بدانند علت اصلی این مشکلات اعتیادشان است، برای غلبه بر علائم افسردگی، اضطراب یا استرس کمک می گیرند. معاینه روانشناختی توسط متخصص وابستگی شدید عاطفی را تشخیص داده و به دنبال راه حلی برای غلبه بر آن است.

روش های رهایی و رفع وابستگی عاطفی

روش های رهایی و رفع وابستگی عاطفی

1. مراقب خود باشید

وابستگی عاطفی زمانی شروع می شود که ما نمی دانیم چگونه از نظر عاطفی از خود حمایت کنیم. اگر می خواهید وابستگی را از بین ببرید، باید با شناخت و مراقبت از خود شروع کنید. به عنوان مثال، آیا متوجه می شوید که کدام یک از نیازهای عاطفی شما توسط شخصی که به او وابسته هستید برآورده می شود؟ آن نیازها را شناسایی کنید و در نظر بگیرید که برای برآوردن این نیازها چه کاری می توانید انجام دهید.

برای یادگیری تکنیک های ثروت سازی با کلام، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

2. با تنهایی کنار بیایید

برای کنار آمدن با وابستگی عاطفی، باید استقلال خود را دوباره به دست آورید. «فعالیت هایی را انجام دهید که به تنهایی از آنها لذت می برید. یوگا را شروع کنید، نقاشی کنید، یک زبان جدید یاد بگیرید یا هر چیز دیگری که دوست دارید. این فعالیت ها را خودتان انجام دهید به خود بیاموزید که می توانید شادی، آرامش و راحتی را به تنهایی پیدا کنید. وقتی یاد می گیرید چگونه خودتان باشید، وابستگی شدید عاطفی شما به استقلال فکری تبدیل می شود.

3. فهرستی از نقاط قوت خود تهیه کنید.

در چه کاری خوب هستید؟ تهیه فهرستی از نقاط قوت خود راهی عالی برای کسب استقلال عاطفی بیشتر است زیرا چیزهایی را در درون خود می بینید که می توانید مستقل از هر رابطه ای انجام دهید.

4. الگوها را بشناسید تا بتوانید آنها را از بین ببرید

وابستگی عاطفی اغلب نتیجه تجربیات و روابط قبلی است که داشته ایم. این تجربیات به ما می آموزد که به دنبال شخص دیگری بگردیم که عزت نفس ما را تأیید کند. کلید استقلال عاطفی بیشتر این است که ابتدا مشخص کنیم الگوی رفتاری فعلی شما از کجا می آید. چگونه وضعیت ذهنی خود را تغییر دهید تا از نظر عاطفی مستقل شوید.

5. سعی کنید قدر خودتان را بدانید

قدر خودتان را بدانید

یکی از دلایل اصلی وابستگی عاطفی عدم اعتماد به نفس است. برای اینکه از نظر عاطفی مستقل باشید و با اعتیاد خود کنار بیایید، باید اعتماد به نفس خود را حفظ کنید.

برای اطلاع از نحوه شرکت در دوره آموزشی عشق هوشمندانه بر روی لینک کلیک کنید.

6. هویت خود را تشخیص داده و تلاش کنید آن را تقویت کنید

حس هویت خود را تقویت کنید. وقتی سعی نمی کنید دیگران را راضی کنید، به این فکر کنید که واقعاً چه کسی هستید. ارزش های اصلی خود، آنچه می خواهید به دست آورید و ویژگی های خاص خود را شناسایی کنید.

7. دست از کنترل کردن دیگران بردارید

در روانشناسی وابستگی عاطفی، وقتی بیش از حد به افراد دیگر وابسته هستید، می توانید سعی کنید بر روی آنها مدیریت داشته باشید. یا احساس بدبختی کنید؛ زیرا نمی توانید بپذیرید که دیگران حق دارند افکار، احساسات و تصمیمات خود را داشته باشند. برای از بین بردن این نوع وابستگی، تلاش کنید انرژی خود را به سمت کنترل تصمیم گیری و افکار خود هدایت کنید.

8. برای شکستن الگوهای احساسی کمک بگیرید

برای شکستن الگوها کمک بگیرید. اگر احساس می کنید در چرخه وابستگی عاطفی گرفتار شده اید و نمی توانید به تنهایی این چرخه را بشکنید، از کمک گرفتن نترسید، بلکه با یک دوست مورد اعتماد صحبت کنید اما بهتر است از یک مشاور حرفه ای درخواست مشاوره کنید.

9. مسئولیت احساسات خود را بپذیرید

احساسات خود را بپذیرید

برای شکستن پیوندهای عاطفی، بپذیرید که مدیریت احساسات، مسئولیت شماست و نه شخص دیگری. برای مثال، نباید انتظار داشته باشید که دیگران هر بار که احساس ناراحتی می‌کنید یا روز سختی را سپری می‌کنید، احساس بهتری در شما ایجاد کنند. یافتن راه های سالم برای مقابله با احساسات منفی و یافتن آرامش بدون نیاز به دیگران بر عهده شماست.

وقتی احساس ناراحتی می کنید، راه های سالمی برای آرام کردن خود پیدا کنید. سعی کنید با خودتان صحبت کنید، پیاده روی کنید یا احساسات خود را بنویسید. مراقب باشید که پیوند عاطفی را با نوع دیگری از پیوند جایگزین نکنید. برای مثال، اگر از مقابله با یک وابستگی عاطفی شدید می ترسید، این اضطراب را با سیگار کشیدن یا مصرف مواد کاهش ندهید.

برای یادگیری تکنیک های ساخت شخصیت قدرتمند، آداب معاشرت و موفقیت کلامی می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

10. روابط اجتماعی خود را تقویت کنید

با گذراندن وقت با افراد مختلف، از وابستگی بیش از حد به یک فرد خودداری کنید. برای گذراندن وقت با خانواده و دوستان خود برنامه ریزی کنید. اگر دوستان کمی دارید، با ثبت نام در باشگاه های ورزشی، کلاس های هنری و غیره، روابط اجتماعی خود را گسترش دهید تا روی یک رابطه متمرکز نشوید. همچنین، در هر رابطه جدید، به خود یادآوری کنید که الگوهای دلبستگی گذشته را تکرار نکنید. اگر الگوها تکرار می شوند، بهتر است از یک مشاور حرفه ای کمک بگیرید.